Panamakanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jeffrey en Linda - WaarBenJij.nu Panamakanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Jeffrey en Linda - WaarBenJij.nu

Panamakanaal

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Linda

10 November 2013 | Panama, Panama-stad

Vanochtend werden we na ons ontbijt opgehaald door onze privechauffeur die ons naar het Panamakanaal bracht. Hier sloten we aan in een lange rij, ach dat zijn we ondertussen gewend, om kaartjes te kopen voor entree, korte film en toegang tot museum.

Bij binnenkomst gaan we gelijk naar de vierde verdieping, want hier is het te doen. Er vaart een immens groot schip door de sluizen die al 100 jaar zorgen voor een belangrijke doorgang voor de scheepsvaart. Namelijk de doorgang tussen de pacific ocean en de atlantic ocean. Het schip word net als vroeger voortgetrokken door meerdere locs (treinen) dieet tevens voor zorgen dat het schip niet de wal raakt. Nadat de sluizen dicht zijn zorgt een enorme hoeveelheid water ervoor dat het schip binnen 10 min op de juiste hoogte is om zijn reis te vervolgen. Indrukwekkend om te zien hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

In de korte film word ons uitgelegd hoe ze de nieuwe sluizen aan het bouwen zijn. Deze worden nog groter: 3 basketbalvelden breed en 4 voetbalvelden lang!
In het museum lezen en zien we bijzondere dingen:
- meer dan 153 miljoen kubieke meter aarde en steen in verwijderd bij het maken van de sluizen.
- er hebben in totaal 45.000 mensen gewerkt aan het Panamakanaal in 10 jaar tijd. Vele stierven aan gele koorts of malaria.
- vanaf 1988 zijn ze begonnen de sluisdeuren hydraulisch te maken, pas in 2007 waren ze hiermee klaar

Genoeg geschiedenis voor vandaag, op naar Panamacity!
De chauffeur en tevens Engels sprekende gids leidt ons rond door het indrukwekkend Panama. De stad is erg in opbouw geweest de laatste 7 jaar. Veel nieuwe wolkenkrabbers zorgen voor een bijzonder uitzicht. Maar ook het oude gedeelte dat jaren geleden (sorry jaartallen zijn me niet bijgebleven) geruïneerd is, is bijzonder om te zien. Vooral omdat de helft al opgeknapt is.

We sluiten een deal met onze gids en hij zet ons af in het centrum. We krijgen zijn telefoonnummer en na een dagje rond slenteren in de stad staat hij, nadat we hem bellen, binnen 5 min voor onze neus om ons alsnog af te zetten bij ons hotel. Wat een kerel!

Het lukt ons bijna niet meer om wakker te blijven dus gauw op zoek naar wat te eten. Dat valt nog niet mee en we belanden uiteindelijk in een buffetrestaurant waar we alleen hetgeen durven te eten wat we herkennen. Gauw terug naar het hotel om verslag te doen, te douchen en het bedje in te kruipen.
Benieuwd wat de dag ons morgen brengt!

• 10 November 2013 - 10:44

Dian:

Hee Jef en lin!
    Ik werd gelijk blij toen ik mail van jullie kreeg!
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en doen daar!
    Kun je die privé chauffeur niet meenemen naar Klundert? Dat is ideaal! Haha.
    Heel veel plezier en geniet van al het mooie dat op je pad komt! Ik kijk uit naar jullie volgende verslag!
    Liefs x Dian

• 10 November 2013 - 11:32

Antonio En Daisy:

Hallo Jef en Lin,

Hartstikke veel plezier nog! Leuk dat jullie ons op de hoogte houden via dit reisverslag!

Groetjes!

• 10 November 2013 - 17:08

Roel:

Mooi hoor, beetje jammer alleen dat de belgen het grootste gedeelte van het panamakanaal gebagger hebben.
    Geniet ervan! x

• 10 November 2013 - 17:50

Cherissa:

Hoi,

Leuk om jullie verslag tr lezen en de foto's te zien. Veel plezier.

Xxx

• 10 November 2013 - 20:06

Wilma:

Fijn om iets van jullie te horen, geniet van deze mooie reis. Xxx